Tuesday, March 25, 2014

Bersyukur :D

Halo ! Halo ! Halo ! Assalamualaikum, semua. How's life ? With your holiday ? Best ? Hmmm. Untunglah korang, boleh bercuti. Aku, kat rumah je memanjang. Ha, takpe takpe. Bersyukur Anis Madihah. At least kau hidup lagi kat dunia nih. Hoho.. Berkenaan dengan tajuk post for today, i'll think you all already know what i'm going to tell about. Right ? It's grateful. GRATEFUL. Atau dalam bahasa Malaysia nya BERSYUKUR. G to the R to the A to the T to the E to the F to the U to the L.

Hoho. Okay, aku banyak jadi santa hari ni. It's Santa not santan ye. Hehe. Okay, back to the topic. You all must know what is GRATEFUL right ? Bersyukur ni, kita menghargai dengan apa yang kita ada. Many of us yang tak bersyukur, ramai - termasuk aku sometimes. When we see some sort of rich, wealthy people, we always merungut. Tak ingat kepada yang lagi miskin dari kita. But, that only rich and wealth people only. Tu dari segi harta, kekayaan. Ada juga dari segi kecantikan, especially women.

There are some ways to be a grateful person. Contohnya lah, ketinggian. Ha, ni masalah perempuan. Aku ni jenis yang rendah sikit almaklumlah 150cm je. Kalau aku tengok orang yang tinggi, seriously aku jealous. Jealous much ! Siapa tak jealous ? Kawan yang lagi tinggi dari aku pun nak tinggi, ni aku yang pendek. Tapi aku berkata kepada diri aku, "Takpe, pendek tu comel. Lagipun, kalau aku tinggi, suami aku rendah, ha, tak cantik situ." Haha, jauh aku pikir kan ? Anyway, pendek ni ada kebaikan jugak. Boleh dok depan sekali sometimes, so bersyukur.

Next. Kecantikan. Aku ni bukan jenis putih melepak, or muka bersih. Aku buasa je. So, untuk buat diri aku bersyukur, aku ucapkan pada diri aku lebih kurang macam ni, "Hmmm, takpe. Allah dah ciptakan umat dia cantik-cantik. Kalau cantik, tapi kita tak guna kecantikan tu arah yang betul, tak guna jugak. Lagipun, aku yang tak berapa nak putih or muka bersih ni - aku tak cakap diri aku tak cantik, dapatlah jugakelak dari zina. Takde lah lelaki yang nak suka kat aku." Tu satu lagi ayat untuk buat diri aku sendiri bersyukur.

Ada banyak lagi sebenarnya cara untuk mensyukuri nikmat yang kita ada. Pernah terfikir tak, macam mana kalau kita tak dapat hirup udara selama satu minit ? Seksa kan ? 30 saat pun dah seksa. So, di situ salah satu nikmat Allah. Banyak lagi, rezeki kita, kesihatan, anggota badan. Banyak, sampai tak terkira. Kalau korang boleh kira, bagitau. I treat you anything you want. Just tell me. Ha.. Okay, that's all i guess for this night. So, remember. Always be grateful what we have. Say "Alhamdulillah" . So, last Assalamualaikum !

No comments:

Post a Comment